Tuindorp Stoempers

arrow-left

Verslag Veiligheids-bijeenkomst Stoempers

Naar aanleiding van de valpartij op 29 augustus kwam op 16 september een flink aantal Stoempers bijeen om te bezien wat we er van konden leren. Centraal stonden de persoonlijke aandachtspunten / voornemens om ongelukken waar mogelijk - nog meer - te voorkomen.

16 September 2015

Aanwezig: Jaap, Floris, Uriël, Bert, Patrick, Pim, Victor, Frank, René, Jan, Allard, Franz, Monique, Marcel, Marten, Martin, Frank

http://www.rfgfotografie.nl/melding/verkeersongeval-traumahelikopter-ingezet-lecksdijk-reeuwijk/

1. Live-verslag van het welzijn Allard en Pim,
Conditie in stijgende lijn en besef van een narrow-escape is sterk aanwezig.
Terugblik op het verloop van de hele tocht die 29ste augustus vanaf het OK-station volgt; "ging niet lekker" , "geen chemie" , "te hard", "commando's niet doorgegeven"

2. Algemene aandachtspunten
a. je identiteitspapieren of NFTU-pasje bij je hebben en naam en telefoonnummer van partner of degene die bij malheur ingelicht moet worden
b. reddingsdeken en verband mee
c. verzekerd zijn via NFTU-(gelieerde) vereniging
d. werking van groepsdynamiek (voor zover die niet aan de orde komen bij het individuele rondje)
- niemand luistert, dus ik zeg niets meer...
- voorrijder = wegkapitein
- harmonicawerking va het peloton, z.s.m. gat dicht rijden, ieder voor zich rijden
- uit het als je 't gevaarlijk vindt/ te snel vindt gaan . - gevoel te hard rijden, niemand riep
- door peloton heen kijken, risico's zien aankomen en hierop anticiperen
- risico's inschatten & snelheid aanpassen
- zelf voor eigen veiligheid zorgen en voor groep
- niet te groot peloton
- stad rustig inrijden
- 1 organisator route, van start tot finish werkt heel goed
- onverwacht uitwijken?Fiets kan meer hebben dan je denkt! (Paris Roubaix)

3. Veiligheid begint bij jezelf. Na discussie hierover volgt een rondje waarin iedereen aangeeft hoe hij of zij wil realiseren. In kringvolgorde:
a. Jaap: risico is dicht op elkaar fietsen en niet opletten. Opletten om niet door te schieten in de beste willen zijn;
b. Floris: vermoeidheid tijdig signaleren & zo nodig kappen;
c. Uriël: bij start afspreken: 1 of 2 vitesses. Als er toch in één peloton wordt gereden, kruissnelheid afspreken. Optimum realiseren in afstand met voorganger ( te dicht=gevaarlijk, te ver=weinig profijt);
d. Bert: bij bushalte stilstaan om te splitsen en naar elkaar omzien;
e. Patrick lol in fietsen houden (appeltaart), zorg voor elkaar hebben & bellen om te waarschuwen;
f. Pim: kijken vanuit veiligheid i.p.v. dat kan ik ook wel. Rustig aansluiten ipv gat dichten
g. Victor: niet te hard rijden, op drukte weg letten, het niet laten gebeuren maar iets zeggen, omzien;
h. Frank B: "aan sommige weggetjes heb ik de schurft" van te voren waarschuwen voor linke weggetjes/ bochtjes;
i. René: haantjes voorop is een risico, dus in 3-tallen rijden als we willen koersen & elkaar beter waarschuwen;
j. Jan: veiligheid in t vizier hebben, niet op inleveren als snel gaat, mond open doen. File roepen als t druk is;
k. Allard: veiligheid, risicopunt zien van moe zijn en dan stoppen / afstand nemen;
l. Franz M: peloton stilleggen als er niet geluisterd wordt of als berichten niet doorgegeven worden;
m. Monique: RITSEN roepen (werkwoord = doen) & heren aanmoedigen om zo nodig zwakte aan te geven;
n. Marcel: toch eerder zeggen als 't onveilig is? Pleidooi voor wegkapitein!!! (voorbereiding, waarschuwen risicoplekken, niet te drukke wegen kiezen, gezag);
o. Marten: conditie is minder dus haak vaker af. Fietsen is ook een sociaal gebeuren en ik neem me voor in het bushokje af te spreken dat er een 2e vitesse is. Suggestie om dit te appen (ipv afhaken);
p. Martin: ongeluk Bert kon je niks aan doen. Bij uitputting erop letten: piano roepen! Voor 2e vitesse. Of zeg: ik haak af;
q. Frank W: anticiperen op gevaarlijke punten! Dan rustiger rijden. Smalle mooie wegen: snelheid minderen. Iemand die weg goed kent!

4. Algemene opmerkingen / aanvullingen
a. Franz M: ntfu wegkapitein-cursus doen & kennis delen.
b. Monique: liefhebbers voor cursus Henk Lubberdink? (wegtechniek, veilig rijden in groep)
c. Jaap: cultuurregel is "samen uit, samen thuis".
d. Patrick: helm, verkeersregels & verzekering!!! Zie Stoemperssite.
e. Uriël: artikel veiligheid & groepsdynamiek uit Hoogtelijn NKBV scannen en mailen.
f. per mail aangedragen door de afwezige Reinier:
- blijf zelf alert op gevaren, kijk vooruit
- bij praten blijf naar voren kijken en blijf alert
- bij twee-aan-twee rijden zorgen dat je sturen naast elkaar zijn. Je stuurt dan met z'n tweeën gelijk op en rijdt mekaar niet de berm in
- als je merkt dat je minder alert bent, geef dat dan aan. Iemand is niet minder omdat hij piano roept.
- zorg dat je serieus wordt genomen als je iets roept
- roep niet naar iedere bocht piano als het niet nodig is, je geloofwaardigheid wordt dan minder, als het dan echt niet gaat wordt er niet geluisterd
- als iemand vaak piano roept, neem dat dan ook serieus en pas het tempo aan of splits -in overleg- de groep
- in groep fietsen betekent ook zorg dragen voor de anderen: check of iedereen nog mee kan en voldoende alert is, pas eventueel zelf tempo aan
- blijf goed communiceren en blijf anderen coachen om dat ook te doen
- vind je het niet veilig: zeg dat dan, laat je eventueel uit de groep zakken. Als het goed is wordt er wel op je gewacht.


Monique en Uriël