Tuindorp Stoempers

arrow-left

The Ride 2021

Drie keer verschoven maar eind augustus 2021 konden we eindenlijk los! Van de voet van de Col de la Madeleine naar de Cauberg in 8 dagen; 1300 km en 22.000 hoogtemeters. Helaas maar met drie stoempers door het afvallen van Frank W (gevallen) en Marcel R. Door corona was ook de route verlegd, niet vanaf de Stelvio maar dus de Col de la Madeleine. Maar ach, zowat 2 jaar na onze inschrijving, willlen we daar niet over klagen.... eindelijk ging het door!

29 Augustus 2021

Voor wie aarzelt om ook zoiets te fietsen: doen! Het koste wat (nee The Ride is niet voor een goed doel...) maar dan heb je ook wat. Ruim 8 dagen in een comlpete bubble, zo heb ik het althans ervaren. Welke dag het was in die dikke week?  Geen idee, het was etappe x, met zowveel km's en hoogtemeters...  Alleen dat hield ons (Patrick, Michiel en mij) bezig. We hadden een topweek. Het weer zat mee (alleen maar zon en droog....), geen inzinkingen of blessures bij ons (een enkel doorzitplekje daargelaten....), geen pech of ongevallen bij ons drieën.

Ook wel indrukwekkend hoe zo'n rondreizend circus voor ong. 200 fietsgekken wordt georganiseerd. Het elke dag weer afbreken en opbouwen van alle tentjes, de 'eetttent', keukenapparatuur, etc. etc.

Zie de foto's!

28 aug: Rondje in de omgeving; 39 km, 617 hm.    Een beetje de benen losfietsen na de lange busreis op vrijdag. En kijken of de fietsen de aanhanger hadden overleefd. Flink stukje al geklommen, maar gelijk een goede oefening in het 'rustig-an omhoog'. Blijft een uitdaging ;-)

29 aug: Etappe 1;  Van de Col de la Madeleine naar Sallanches; 157km,  3.810 hm   Nog wat onwennig de start van de eerste dag; fietskleding aan, nog wat extra's aan voor het ontbijt (brood, kwark, muësli, fruit, koffie), in de rij voor het toilet, bagage inpakken en naar het verzamelpunt brengen, bandjes nog maar even oppompen, bidons vullen en klaar voor de start. Om de minuut mogen er 10 man weg. Stukkie aanloop en dan de Col de la Madeleine. Zo'n 19km met 8% gemiddeld. Begeleidende motoren, en koersdirecteur hebben er ook zin in, maar de fietsters worden al snel stil. Practige berg, langzaam boven de boomgrens, bellende koeien, heerlijk weer, genieten! We wachten boven op elkaar en fietsen dan samen verder, Col de la Forclaz de Queige, en dan een taai stuk vals plat, met straffe wind tegen door de Gorge de l'Arly. Vlakbij de camping mogen we nog even de Plaine Joux op (en weer af) als toetje. Dat is de challenge van de dag, maar ik hou me een beetje in. Er komt nog genoeg. Boven prachtig uitzicht op de Mont Blanc in de verte! Dan lekker afdlaen naar de camping/finish van de eerste dag.

30 aug: Etappe 2; Van de Alpen naar de Jura, 167km, 3.334 hm  De noordrand van de Alpen en dan richting Jura, onderlangs Geneve. Flink wat klimwerk onderweg, toch weer 3300 hoogtemeters. O.a. de Col de la Croisette, met flnik steile stukkies, 8km a 7.1%. De challenge van de dag, waar de 'koersdirecteur' met megafoon iedereen het laatste stukkie aanmoedigt. BOvenaan ligt goed gepland een mooi terras. Tijd voor een bakkie! Prachtige route vandaag. Onderweg is het lekker uitrusten bij de twee ravitailleringen, je hoeft je dus geen zorgen te maken over genoeg eten of drinken mee. Eventueel hebben de 'motards' ook nog wat water. De camping ligt in een smal dal, bij een groot zwembad (dicht). Voor de keukentent moeten we even lopen naar de parkeerplaat, waar genoeg ruimte is om ons hele circus weer op te bouwen. ook zijn extra  dixie-douches uit NL meegenomen. Wat een organisatie!

31 aug: Etappe 3: Door de Jura; 179 km, 1.961 hm   Een dag met veel wind tegen.maar op een paar stkken na een prachtige stille route door een fraai landschap. We rijden zo'n beetje parallel aan de grens met Zwitserland. Soms zien we ver beneden ons het meer van Geneve. Ondanks de wind nog best een fraai gemiddelde (>27km/u). Heb me wel weer laten verleiden om flink gas te geven op de challenge, hoop dat dat me niet gaat opbreken. Aankomst op een mooie camping, waar we bij de finish weer een welkomsthapje kregen, gemaakt van de restje van het avondeten gister. Goed geregeld. Want je blijft eten... Ook bij de de twee ravitailleringen met bouillion, bananen, krentebollen en de bekende zoetigheden.

1 sept: Etappe 4; De Vogezen; 161 km, 2.843 hm   Vandaag 160 km en 2900hm door de Vogezen, o.a. de Ballon d'Alsace en de Grand Ballon. De eerste is een makkie, aan het begin van de dag.De laatste was lang, winderig en zwaar. Dan voel je dat je toch wel wat achter de rug hebt. Een van de vrijwilligers langs de kant riep als aanmoedinging: "Zet 'm op, het is de laatste grote klootzak!". Dat helpt, een beetje humor onderweg. Ondanks de wind tegen weer machtig mooi weer. Zon en nog eens zon. Met Patrick samen de challenge geracet, het golvende stuk over de bekende Route de Crête. Alleen had ik dat colaatje net daarvoor niet moeten nemen. Burp...  Bij het diner vanavond maar eens geen 0.3 biertje. maar een echte Kwaremont. We zijn op de helft tenslotte!

2 sept: Etappe 5; Van de Vogezen naar de Elzas; 141 km,  2.389 hm  Berekoud bij de start, maar stralend blauw. Dus de temeperatuur liep weer lekker op. eerst een stuk Vogezen en dan door de Elzas. Prachtig landschap. Al wil je in de dorpjes niet dood gevonden worden. Gaat ook niet lukken - niemand vindt je... Dus ook stille wegen. Da's dan weer fijn.De challenge viel zwaar; 5.2 km á 7.2%. En ik had in mn hoofd dat-ie 4 km was. Dus vloekend nog een km doorstampen. Brak me wel op, na 100km  was ik aardig leeg. Gelukkig Michiel en Patrick niet. Goed team zijn we ;-)  Bij aankomst lekker gemasseerd, daarna herstellen met een magnum bij het zwembad. Echt afzien zo'n weekje. Morgen de langste dag, hopelijk weer een beetje hersteld!

3 sept: Etappe 6; Van Frankrijk naar het Saarland; 188 km, 2.212 hm   Vandaag de langste dag. Met enige zorg begonnen omdat ik me gisteren echt niet goed voelde aan het eind. En dan 190km. Maar het viel mee. Af en toe de goede groepjes keizen (meer dan 10 man is verboden, maar er wordt wel wat gesmokkeld. Beetje meedraaien en niet forceren. Vandaag weinig wind, gelukkig. Zelfs war, de temperatuur liep op tot 26 graden. Had ik deze week ook leuk gevonden in de regen? Mooi om het landschap te zien veranderen onderweg. Van klamme naaldbossen naar 'rolling hills'in het grensgebied, en dan de wijngaarden in het Saarland. En dus van Frankrijk naar Duitsland. Het zitvlak wordt wel wat beurs maar nog geen oorlogswonden zoals bij sommige deelnemers. De EHBO is voorbereid met inmiddels 'broemde'groene smurrie. Ook Patrick geniet er van...  Morgen via Luxemburg naar Belgie. Gaat snel opeens. Anders dan gisteren zeg ik nu 'het mag nog wel wat duren....  De camping ligt bovenop een heuvel hoog boven de Saar (Landal Park Warsberg). Daar mag je heen met 2.5 km haarspeldbochten, gemiddeld 7%. En dus een mooie challenge aan het eind van de dag en met hartslag 185 naar de finish. Ons tentje met stoeltjes staat gelukkig al weer klaar!

4 sept: Etappe 7; Van Saarburg dwars door Luxemburg naar de La Roche; 155 km, 2.315 hm  Een mooie start, boven de wolken vanaf de camping. In Luxemburg aardig wat steile klimmetjes, 13% is niks. Blij met m'n koffiemolentje...  Bij de challenge weer even flink doorgestampt naar Bourscheid. Prima asfalt in L, maar in Belgie direct gatenkaas. Wat een drama... In La Roche vinden we eindelijk ijs, wat we al langer zochten. Het avonsdmaal is deze keer wat minder verantwoord; hamburgers met veel saus... Op een van de foto's nog de snoeren-chaos als 200 man tegelijk hun apparatuur willen opladen....

5 sept: Etappe 8; Van La Roche naar de Cauberg!  155 km, 2.023 hm;  O.a. via de Cote de Beffe en de Rosier. De laatste is de challenge van de dag, dus nog een keer voluit. Uiteindelijk 10 in het algemeen, en 6de in het 40+klassement. Niks mis mee, al zeg ik het zelf... Verder weer heerlijk met 3 gefietst. Op een paar plekken de puinhopen van de overstromingen deze zomer nog zichtbaar. Plastic afval hoog in de bomen. Vanfa het 3landenpunt fietst Frank W met ons mee! Na de podiumhuldiging - goedbedoeld maar wat sfeerloos omdat er niemand bij mag - is het voor ons wel klaar. Nog een keer de Cauberg richting auto... Daar stonden Frank en Marcella met champagne! Top! Een top-ervaring rijker, maar nu ff een paar dagen geen fiets ;-)